Vi drog iväg en stund, dag I

A överraskade mig med en weekend i julklapp och jag fick bestämma vart vi skulle åka. Han tyckte vi skulle åka någonstans där det var varmt, det tyckte inte jag. Alla pratar så himla gott om Budapest och mamma har sagt att hon tror att jag verkligen skulle gilla det. Jag pitchade de varma utomhusbaden för A, och sen var det inte så svårt att övertala honom. Vi bokade en spontanresa och när vi kom dit välkomnade solen oss. 
 
 
Mitt kvällsnöje i några dagar var att leta efter hotell. När jag stötte på det här hotellet så bara visste jag att jag ville bo där. På bild såg det helt okej ut men när vi kom dit dog jag lite inombords. Bara den grejen att vi hade stora fönster, högt i tak och inte minst en flygel i rummet var den bästa starten vi kunde fått på resan. 
 
 
Vi kom till Budapest runt 12 och efter att vi checkat in på vårt hotell Kalvin house tog vi oss ut mot den gamla saluhallen som låg i princip bredvid hotellet. 
 
 
Saluhallen hade färgat tak och tog emot oss i solen. 
 
 
I saluhallen kan man köpa frukt och grönt men även korvar och deras specialité - paprika. Du kan köpa paprika i alla möjliga former och även som motiv på alla möjliga köksredskap. Ljuset kastade fina glimtar på vissa ställen i saluhallen och mina ögon vandrade dit. 
 
 
Saluhallen ekade lite halvtom när vi var där, kan bara tänka mig hur kaos det ska vara där på sommaren när det är högsäsong. 
 
 
Vi hittade tillslut det vi dit för - langos. Jag vet inte om jag ätit något godare i hela mitt liv. Krispig på utsidan och alldels mjuk på insidan. Det vattnas i min mun när jag tänker på det. 
 
 
Vid ett sånt här bord satt vi och käkade våra langos och A drack öl. Bilden är lite missvisande för på andra sidan av oss var det kaos, även om det inte var mkt folk i saluhallen så verkade alla vilja äta langos. 
 
 
Saluhallen utgång. 
 
 
Mätta i magen och nöjda begav vi oss ut i solen igen. Sjävklart hade jag skitig lins, som alltid. 
 
 
Vi började promenera mot norr och deras kända parlament och på vägen dit passerade vi Chain bridge, bron med sina vaktande lejon som blivit mest känd i Budapest. 
 
 
Jag stoppade A i coolt ljus och för en gångs skull gjorde han som jag sa. 
 
 
Efter säkert en timmes prommis nådde vi vårt mål - Parlamentet (Országgyűlés.) Jag som är svag för gammal arkitektur bara mös i närheten av det och för första gången på länge kände jag mig inspirerad bakom kameran. 
 
 
 
 
 
Det enda som saknades var ett besök in i Parlamentet, men man kan ju inte få allt. 
 
 
 
När vi beskådade det maffiga bygget började solen sakta gå ner över Budapest. 
 
 
Vi vandrade vidare längs med alla vägar för att försöka hitta något annat som Budapest är känt för - alla fina och coola fik. 
 
 
Arkitetkturen i Budapest är fantastisk på många håll, men det är också lite ruffigt och nergånget. Det är mycket som är grått. 
 
 
Men på en del ställen hittade vi sådana här pärlor, där det bara sprakar till med lite liv och färg. 
 
 
Vi hittade tillslut ett fik där vi kunde sitta halvt ute och värma oss med värmelampor. 
 
 
A prövade mulled vine som vi sedan förstod är nästan samma sak som svensk glögg, fast mer utspätt. 
 
 
Caféet låg i en gränd där det fanns massvis med coola barer och fik. 
 
 
 
Efter fiket vandrade vi hem för att mellanlanda lite på hotellet och sen gå ut och käka middag. Vi hittade en ruinrestaurang med all möjlig skev, industriell inredning och satt och åt i ett valv på övervåningen och tittade ner på de andra. Men det får ni ingen bild på för jag var för lat för att ta med kameran. Sedan gick vi runt för att hitta en bar men hela Budapest verkade helt öde. Hamnade tillslut på en halvtom bar med livemusik, där jag drack en bananchokladdrink som var som en hel, mumsig efterrätt och A drack whiskey.  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback