Du vackra stad. Del I

 
I juli bjöd mina fina mamma mig på en långweekend till Prag. Jag har aldrig varit där tidigare och hade inga som helst förväntningar på hur Prag skulle vara. Däremot var jag förväntansfull och glad, mamma med. 
 
 
St Veitskatedralen som vi var på väg upp till, under ligger slottet. 
 
 
Den berömda bron karlsbron i ett disigt och molnigt Prag. 
 
 
Det gamla hotellrummet var mer än vad jag hade kunnat drömma om. Jag föll pladask för de stora fönstren, höjden och bjälkarna i taket, inredningen. Hade jag haft en likadan lägenhet hade jag aldrig gått därifrån. 
 
 
 
Mamma var inte heller helt missnöjd. 
 
Utsikt från slottsgården.
 
 
Efter vi checkat in tog vi oss upp vid slottet för att titta på utsikten och alla vackra ting som fanns där uppe. 
 
 
Slottet var omringat av en fin park och rosa blommor. 
 
Utsikt från slottsparken
 
Utsikt från slottsparken
 
 
Vi åt lunch vid ett café precis vid en tunnelbanestation och jag åt pannkaka. Fortfarande ett barns smaklökar, jag vet. 
 
 
Det var inte bara jag som hänfördes av de vackra husen som Prag har. Jag älskar gamla hus och vackra ting så Prag är garanterat en stad för mig. Att många hus är pastellfärgade gör inte heller saken värre...
 
 
Bara på vägen upp till slottet såg jag säkert fyra bröllopspar som tog sina bröllopsbilder. Man kan nog säga att Prag är en romantisk stad. 
 
 
Bjälkarna i taket i vårt hotellrum var inte raka och har många år på nacken. Vilket jobb det måste varit att måla mönstren, det gjordes nog inte på en dag.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback