11 september 2001

Jag minns precis vad jag gjorde den 11 september för 8 år sedan. Det är inte alls särskilt svårt för mig att minnas.

Jag och två tjejkompisar satt nämligen instängda i en mörk bastu med ett stort pappersark, ett glas och ett ljus och lekte anden i glaset. En av mina vänner håller glaset över det varma ljuset och när det blivit tillräckligt varmt så ger hon det till min andra vän för att viska i fråga i glaset. Hon viskar tyst i glaset:
- Kommer det att hända något hemskt idag?
Och ni som har spelat anden i glaset vet att man inte på något sätt får fråga frågor som kan få anden arg.
Min vän ställer sen ner glaset på pappersarket och vi sätter varsitt pekfinger på ovansidan av glaset.
Sakta, precis som om någon flyttar på glaset så börjar det röra på sig. Det åker sakta runt ett tag, över halva bokstäver men tar sedan fart mot rutan JA, där den stannar.
Min vän som frågat frågan tittar upp på oss, i blicken syns rädsla.

Plötsligt hörs ett skrik från vardagsrummet,
- Jennifer, jennifer! Kom det har hänt något hemskt.

Som skjutna ur en kanon springer vi ut ur bastun för att se vad som har hänt. Jennifers pappa sitter framför tvn, där de hemska bilderna på flygplanet som flyget in i World trade center visats.


Senare under dagen berättar min vän vad hon hade frågat i glaset, som de rädda små tjejerna vi var så hade vi dåligt samvete ett bra tag. Vi tog på oss händelsen helt totalt. Men idag vet jag ju att det absolut inte var så. Vi roade oss ju bara med lite spänning.

Det är kanske inte så konstigt att jag minns vad jag gjorde den 11 september. Men frågan är, vet du vad du gjorde den dagen?

¨



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback