Vi drog iväg en stund, dag II

 
Vårt hotellrum i Budapest var verkligen helt fantastiskt. Det var högt i tak, möblerna var antikviteter och vi hade både vardagsrum och sovrum. 
 
 
Och mitt i rummet stod en flygel, aningen sliten, men ändå en flygel. 
 
 
 
Budapest är uppdelad i två sidor – Buda och Pest – där emellan går flertalet broar. Vi bodde precis vid den här gröna skönheten. 
 
 
Vädret var strålande, men låt er inte luras. Det var svinkallt. 
 
 
Vi klättrade uppför ett berg och hela staden visade upp sig från sin finaste sida. 
 
 
 
 
 
 
Vi bara gick och gick och gick och gick. Många steg blev det. 
 
 
Uppe vid en kyrka på Buda-sidan stanade vi till för mat. På menyn fanns det en macka med svampsoppa i. Jag antog utmaningen och ja, det ver väl ganska trevligt ändå. 
 
 
Matthias Church, som den heter, låg uppe på berget och vi valde att gå in i den. Detaljarbetet i den kyrkan måste tagit år och dagar att göra. 
 
 
 
 
 
 
Det var inte bara utsidan av kyrkan som var spektakulär. Även utsidan levde upp till insidan, om man säger så. 
 
 
 
När vi var i Budapest var det lågsäsong men många hade ändå hittat dit. Jag vill inte ens tänka på vad kaos det måste vara vid sådana här fina platser när det är sommar. 
 
 
Matthias Church
 
 
 
 
 
 
 
Uppe på toppen hittade vi ett ställe med helt okej utsikt. Vi köpte mulled vine (typ glögg) och värmde oss en stund. 
 
 
 
Efter den här bilden dog min kamera. Det är något med mig och glömma extrabatteri när platserna är som finast.... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback